Op 26 september vertrekken we voor een rondreis van drie weken door Zuid-Korea. Na een paar dagen Seoul gaan we met een huurauto het land verkennen. We gaan jullie meenemen tijdens onze reis door over onze belevenissen te vertellen. Heb je tips over mooie plekjes, vragen of wil je laten weten dat je meeleest? Laat een berichtje achter 🙂

Dag 19: Terug naar Seoul

Na een toepasselijk spelletje Pagode zijn we gisteren bijtijds gaan slapen, want bleakfast wordt tussen 06:00 en 07:00 geserveerd in de grote eetruimte. Niet geheel onverwachts was dit exact hetzelfde als het diner van gisteren. Smikkelen en smullen dus. Eeh. Niet...

Dag 18: Guinsa templestay

Vandaag gaan we naar het Guinsa tempelcomplex voor een templestay. Dit wordt een mooie ervaring waar we nog lang aan terug zullen denken! Volgens bijna vast ochtendritueel gaan we weer op zoek naar een 'warme bakker' en op advies van Tripadvisor is dat deze keer...

Dag 17: Hahoe Folk Village

Vandaag gaan we naar het Hahoe Folk Village bij Andong. Dit dorp is een van de twee historische dorpen die beschermd zijn en op de UNESCO Wereld Erfgoed Lijst staan. Vanuit Daegu pakken we de bus naar Andong Bus Terminal, waar we overstappen op bus 46 naar het Hahoe...

Dag 16: Daegu, Haeinsa tempel en Tripitaka Koreana

Het hotel wat we geboekt hadden was inclusief ontbijt. Wat ze er niet bij verteld hadden, was dat je het zelf moet klaarmaken. Dus we toasten ons brood, bakken zelf een eitje en drukken zelf op het knopje van de koffieautomaat. Voor die paar tientjes die we betaald...

Dag 15: Busan

We hebben getwijfeld of we nog wel naar Jinu moesten gaan en hadden al bijna besloten om van Jeju naar Busan te vliegen en daarmee Jinju over te slaan. Tot we erachter kwamen dat er ook vluchten van Jeju naar Jinju gingen. Gelukkig hebben we daar voor gekozen, want...

Dag 14: Jinju Lantern Festival

Het is inmiddels donker als het vliegtuig met bestemming Jinju vertrekt. Het is een vlucht van ongeveer 30 minuten en omdat het helder is, zien we verschillende verlichtte steden onder ons voorbijtrekken. De meeste bruggen in Korea zijn voorzien van gekleurde led's en...

Dag 13: Ilchulbong Sunrise Peak en Manjanggul Lavatunnel op Jeju

De wekker staat vandaag wel heel vroeg ingeprogrammeerd. We zijn in Seonsang om de zonsopkomst mee te maken op Ilchulbong (Sunrise Peak). Dit is een eilandje wat 100.000 jaar geleden vanuit de zee ontstaan is door een eruptie. We hebben een hotel geboekt op...

Dag 12: Jeju onderwater met duikboot

Vandaag hebben we eens lekker uitgeslapen en hebben we een relaxte dag op het programma. Dat zeggen we wel vaker en dan wordt het meestal toch nog een dag waarop we vanalles moeten doen van onszelf 🙂 We beginnen de dag bij Paris Baguette. Lekker afgezaagd om daar...

Dag 10: Wolchulsan National Park

Vandaag gaan we Koreaans hiken van Cheonhwangbong naar Gujeongbong in Wolchulsan National Park. Gisteren hebben we een flinke reis gemaakt van Buyeo naar Yeongam. Volgens Google Maps hadden we meer dan 6 uur in de bus moeten zitten, maar we zagen dat er ook een...

Dag 9: Baekje festival in Buyeo

Een onverwacht encore; het Baekje festival in Buyeo Toen we met de bus de straat inreden, zagen we weer van alles gebeuren op straat. Wat is hier nu weer aan de hand dan? Eerst maar even een hotel regelen zodat we vanavond ergens kunnen slapen. We liepen het...

Dag 8: Baekje Festival in Gongju

Gisterenavond zijn we na een lange dag bij het Beopjusa tempelcomplex en Songnisan National Park de bus opgestapt naar Gongju. Dit zou een rit worden van zo'n 3,5 uur. Het gaat echter zo vlot dat we 3 uur later al op onze bestemming aangekomen zijn. Het voelt...

Dag 7: Beopjusa en Songnisan National Park

Gisterenavond zijn we aangekomen in Songnisan-myeon. De reden om naar Songnisan-meyon te gaan was om het Beopjusa tempelcomplex én Songnisan National Park te bezoeken. We hebben bij aankomst een minbak geregeld. Dit is de manier zoals de Koreanen van origine slapen;...

Dag 6: Hwaseong Haenggung Fort in Suwon

De wekker stond voor vandaag een uurtje later ingeprogrammeerd. We zijn gisteren tot laat in de nacht bezig geweest met het bepalen van de route voor de volgende dag. We willen naar Songnisan National Park. Dat ligt echter op 4 uur rijden met de bus. Volgens Google...

Dag 5: Everland

Van onze pretpark recensent: Om de sores rondom de huurauto te vergeten en deze dag toch leuk af te sluiten is het tijd voor vermaak! Tijdens ons bezoek aan Canada's Wonderland, het achtbanen walhalla in Toronto, merkte ik al dat Dave ook veel plezier beleeft aan een...

Dag 5: Onze huurauto rondreis krijgt verrassende wending

We pakken de laatste spulletjes in de koffer en verlaten het Ibis Ambassador Hotel Insadong. Het regent behoorlijk, dus ik koop nog even snel een paraplu bij de GS25. Even verderop rijd een rechtstreekse metro verbinding naar de verhuurlocatie van AVIS. We zijn heel...

Fooien in Korea

Fooien geven in Zuid-Korea is niet gebruikelijk. Niet in restaurants en ook niet aan taxichauffeurs. Een vriendelijke en goede service wordt in Zuid-Korea als vanzelfsprekend beschouwd en is onderdeel van de prijs. Grappig trouwens vind ik dat Koning Aap haar...

Openbaar vervoer in Zuid-Korea

Het openbaar vervoer netwerk in Zuid-Korea is erg goed geregeld.    T-card / T-money Ben je van plan om in Zuid-Korea meer dan een paar ritjes te maken, schaf dan een T-card aan. Dit is de OV-chipkaart van Zuid-Korea. Je kunt deze in heel Seoul gebruiken, maar ook in...

Dag 4: Noord-Korea vs. Zuid-Korea DMZ / JSA

We moeten vandaag om 5:30 ons bed uit om op tijd aan te kunnen komen bij het kantoor van USO in Camp Kim. Gelukkig stond een van de twee wekkers wél goed geprogrammeerd. Na een snel ontbijtje bij de Mac hebben we de metro gepakt en kwamen we ruim op tijd aan. We gaan...

Dag 3: Seoul Stadsmuur en Cat’s Attic

Vandaag gaan we lopen over de oude, grotendeels gereconstrueerde stadsmuur van Seoul. Voordat we richting stadsmuur reizen met de metro, beginnen we de dag met een Mung Bean Pancake op een grote markt in de buurt van ons hotel. Deze pannenkoeken worden gemaakt van een...

Dag 2: Gyeongbokgung en Deoksugung in Seoul

We worden vandaag wakker voordat de wekker gaat. En het lukt zowaar om redelijk op tijd op pad te gaan. Om 10:00 is de eerste wisseling van de wacht bij Gyeongbokgung. Dat wordt ons doel. Maar eerst ontbijt scoren. Lopend naar het paleiscomplex komen we zowaar een...

Dag 1: Zonder koffer aangekomen in Seoul

Vanochtend ging de wekker al om 05:00. We zijn in Eindhoven en vliegen vanaf Brussel naar Seoul. Op het station van Eindhoven pakken we de IC bus van de Deutsche Bahn naar Antwerpen. Dit is een snelbus die rijdt tussen Dusseldorf, Eindhoven en Antwerpen. We hebben met...

Kimchi, bulgogi en ander Koreaans eten

Een van de leukste dingen van Zuid-Korea wordt; eten. Het AGV-tje kennen ze daar (gelukkig) niet, maar wel vele andere heerlijke gerechten. We hebben in Australië al de Zuid-Koreaanse BBQ getest. Dat is een tafel met in het midden een gat waarin een bakplaat staat....

Aloha, de volgende volgende vakantie is geboekt!

In mijn vorige blog schreef ik het al; zorg ervoor dat je al een volgende vakantie hebt geboekt voordat je op vakantie gaat. Zuid-Korea begint al snel dichterbij te komen en ik kreeg zo hier en daar al vragen van collega's en vrienden; 'Hey Dave, heb je je volgende...

Zuid-Korea; klimaat en beste reisperiode

Het klimaat van Zuid-Korea wisselt sterk. De zomers in Zuid-Korea kunnen heet zijn en er is kans op tyfonen. In het voorjaar worden de temperaturen aangenamer, maar is er meer kans op regen. De winters kunnen weer erg koud zijn. Leuk voor als je van sneeuw houdt, maar...

We gaan rondreizen door Zuid-Korea!

Ik zeg altijd dat je je volgende vakantie al geboekt moet hebben voordat je op vakantie gaat. Op die manier ga je heerlijk op vakantie. Je weet dat hij eindig is, maar ook dat je daarna meteen weer kunt aftellen. Soms is het best wel zoeken, maar vaak komt hij ook...

Dave Verzijl

Dit is mijn blog over mijn rondreizen. Het doel van deze blog is om familie en vrienden op de hoogte te houden en anderen te inspireren. Ik vind het erg leuk om reacties en vragen te ontvangen!