Gisterenavond zijn we na een lange dag bij het Beopjusa tempelcomplex en Songnisan National Park de bus opgestapt naar Gongju. Dit zou een rit worden van zo’n 3,5 uur. Het gaat echter zo vlot dat we 3 uur later al op onze bestemming aangekomen zijn. Het voelt misschien nog extra snel omdat we voornamelijk hebben geslapen in de bus. In het laatste kwartiertje hebben we nog snel even een hotel geboekt via Booking.com. We overnachten voor ₩80.000 in Film 37.2 Hotel, vlak bij het busstation.

Film 32.7 Motel in Gongju

Openlijk affectie tonen in Zuid-Korea is niet iets wat gewoon is. Hiervoor heeft men en oplossing; een Love Hotel. Dit is een hotel dat bedoelt is om Koreaanse stelletjes een plek te bieden waar zij privacy hebben. Ze bieden een luxe’s als grote flatscreen tv’s, een bad voor twee personen of jacuzzi, inloopdouches en luxe smeerseltjes. Soms kunnen ze ook korter dan een dag gehuurd worden. Vaak is er een parkeerplaats op de begane verdieping waar de auto ongezien gestald kan worden. Je ziet dan een ‘gordijntje’ boven de ingang van de parkeergarage hangen. Een Love Hotel is ook te herkennen aan de flashy neonverlichting. Over het algemeen zijn het prima en schone hotels.

Bij aankomst bij het hotel is er wat verwarring over het ontbijt, we begrijpen niet echt wat ze nu duidelijk proberen te maken. Nouja, het zal wel. Uitdaging voor morgen. Als we eenmaal onze prima kamer binnen zijn, horen we veel herrie van muziek van buiten komen en na een tijdje ook wat geknal. Als we verdieping 9 inspecteren, omdat de receptionist iets over 9 leek te brabbelen, zien we ineens een uitkijkje over de rivier achter het hotel. Daar zien we dat de rivier vol ligt met verlichte figuren, waaronder vele tientallen bootjes. Er staan podia, ontelbare witte tenten en de brug is helemaal verlicht. Daar komt dus de herrie vandaan!

Het Baekje festivalterrein, gezien vanuit ons hotel

We frissen onszelf op en lopen naar de rivier toe. We zien er vlaggen hangen; het is Baekje Festival. Terwijl het K-Pop optreden net afgelopen is, wordt er nog een martial arts uitvoering op een ander podium gedaan met zo nu en dan wat effect versterkend vuurwerk erbij. We krijgen bij diverse standjes proeverijen aangeboden. Maar we hebben echt honger, dus we nemen weer wat streetfood; worst op stok en barbecue sticks 😛

Over het water ligt een pontonbrug naar de andere kant. Vanaf de pontonbrug hebben we schitterend uitzicht over de talloze verlichte boten en figuren. En over de uitgelichte stadsmuur. Wauw wat gaaf!

Een heel legertje strijders

De volgende morgen worden we wakker van de bel. De bel? Is dat bij ons? Majkel doet de deur open en jahoor, daar is ons ontbijt. Best lekker hoor dat kimchi, bulgogi en bimbibap… maar moet dat echt ook ’s ochtends 😆

Mmmmm lekker hoor, vooral 's ochtends in bed

Mmmmm lekker hoor, vooral ’s ochtends in bed

Van een beetje chili over je rijst wordt je wel wakker, dus hup in de benen en richting de UNESCO beschermde stadsmuur. Je kunt er een heel rondje overheen lopen van 2,6 kilometer.

Na de wandeling over de muur van het Gongsanseong Fort, lopen we een kleine 2km naar de UNESCO beschermde Graven van Songsan-ri en het Koninklijk graf van Muryeong (koning tussen 462-523). Dit zijn graven die opgetrokken zijn uit stenen blokken, waar vervolgens een dikke laag klei overheen is gestort. In de graven lagen Hier veel overblijfselen uit de Baekje periode (234~678). De graven zelf kun je niet meer in, maar er zijn wel replica’s deels nagebouwd en te bezichtigen in het museum.

Iedere bult is een graf

Entreegelden voor de musea, forten en tempelcomplexen zijn in Korea normaal gezien tussen de ₩1.000 en ₩4.000 per persoon. Tijdens het Baekje festival was alles gratis te bezoeken.

Gongju was zeker een leuk stadje om te bezoeken! Het is inmiddels einde middag, dus we halen onze spullen op bij het hotel en gaan naar het busstation voor onze volgende bestemming.

Dag 7: Beopjusa en Songnisan National Park
Dag 9: Baekje festival in Buyeo