Gisterenavond zijn we aangekomen in Songnisan-myeon. De reden om naar Songnisan-meyon te gaan was om het Beopjusa tempelcomplex én Songnisan National Park te bezoeken. We hebben bij aankomst een minbak geregeld. Dit is de manier zoals de Koreanen van origine slapen; op de grond. We wisten niet precies hoe we het bed op moesten maken, maar het lijkt aardig gelukt…

Onze minbak in Songnisan- myeon

Een minbak is een ‘lege’ kamer met vloerverwarming in een verhoogde vloer. Je warmt dus niet een dikke matras op, maar ligt op een warme vloer. In ons geval zo warm dat we alle ramen open moesten zetten om het enigszins uit te kunnen houden. Op zich was slapen op de vloer wel prima te doen voor een nachtje. Maar we gaan er geen gewoonte van maken 😉

Ontbijten blijft een uitdaging in Zuid-Korea. Bimbibap, kimchi en bulgogi zijn echt wel lekkere gerechten hoor, maar niet voor iedere maaltijd. Zo begonnen we deze ochtend met dit ontbijt, een koude bimbibap;

Bimbibap eten

Toen we op zoek waren naar een ‘restaurantje met plaatjes’ langs de hoofdstraat, was het nog helemaal uitgestorven. Als we ontbeten hebben en het restaurantje uitlopen, zien we ineens hordes wandelaars over straat lopen. Ze hebben allemaal hun hiking gear aan. Wij voelen ons enigszins underdressed 🙂 Hiken is hier een serieuze sport!

Hikende Koreanen in hun hiking gear (foto is al in Songnisan National Park)

Bij de ingang van Songnisan National Park zien we een teken waarschuwing en impregneren we onszelf nog even. Hopelijk krijgen we geen spijt van de korte broek en t-shirt. Bijna iedereen heeft volledig bedekkende kleding aan.

Niet te lezen natuurlijk, maar het was een lekker drankje!

Beopjusa ligt er schitterend bij. De 5 etages hoge Palsangjeon pagode is de hoogste van de twee laatste houten pagodes van Korea. En de 33 meter hoge gouden boeddha Geumdongmireukdaebul is de hoogste van het land en heeft een coating van zo’n 80 kilo aan goud.

Palsangjeon pagode en Geumdongmireukdaebul boeddha

Maar ook de sokkel waar de boeddha op staat is groots. Hier staan ruim 3.200 kleine gouden boeddha’s opgesteld, 2 rijen dik;

Binnen in sokkel van Geumdongmireukdaebul boeddha

De tempelgebouwen in Zuid-Korea zijn altijd rijk versierd met houtsnijwerk en schilderingen:

Houtsnijwerk en schilderingen

Na sightseeing door het Beopjusa tempelcomplex, beginnen we aan onze hike naar de pieken Cheongbeopdae en Sinseondae. De herfst begint in te treden en de eerste blaadjes aan de bomen zijn al rood van kleur. De maand oktober is voor Zuid-Korea de ideale reismaand. De temperatuur is aangenamer en de bomen zijn op z’n mooist.

Onderweg naar de top.

Het uitzicht is schitterend, maar wel wat mistig. Na bijna 10 km bikkelen hebben we de top bereikt.

Het bewijs dat we de top hebben bereikt

Uitzicht over Songnisan National Park

We lopen via een andere route, langs een riviertje, weer terug naar beneden. We halen onze koffer op bij de minbak en pakken de bus naar Gongju.

Dag 6: Hwaseong Haenggung Fort in Suwon
Dag 8: Baekje Festival in Gongju