De wekker staat vandaag wel heel vroeg ingeprogrammeerd. We zijn in Seonsang om de zonsopkomst mee te maken op Ilchulbong (Sunrise Peak). Dit is een eilandje wat 100.000 jaar geleden vanuit de zee ontstaan is door een eruptie.

We hebben een hotel geboekt op loopafstand van Sunrise Peak. Dit keer een wat luxer hotel dan we tot nu toe hebben gehad. In veel plaatsen moet je het maar doen met wat er is en zijn dat vaak wat simpelere hotels. We slapen in Breeze Bay Hotel. We hebben gisteren heerlijk makreel gegeten in het restaurant naast ons buurhotel. Natuurlijk met een flesje soju, het nationale drankje 😉

Makreel met de bijgerechtjes die je overal krijgt

Om 5 uur gaat de wekker dan. Omdat we een eindje omhoog moeten klimmen, hebben we ons ontbijt gisteren alvast geregeld: instant noodles. Hmmmm, lekker hoor 😛

In de benen en hup, naar Sunrise Peak. Op straat lopen al wat mensen in wandelkkeding en rugzak op de rug. We zijn niet de enigen. We betalen W2.000 per persoon bij de ingang van het park en beginnen aan onze 90 meter hike omhoog.

Seongsan Ilchulbong Sunrise Peak

Een paar minuten voor zonsopkomst zitten we er klaar voor. Kom maar op! Maar helaas is het vandaag bewolkt en is de zonsopkomst niet wat we er van hadden gehoopt. Het blijft altijd spannend, je hebt nooit garantie op goed weer. We druipen af en gaan de trap weer af naar beneden.

De trap weer af naar beneden

Wat een zonnetjes he ☀️😉

Buddha tempel aan de voet van Sunrise Peak

Ook bij Sunrise Peak heeft onze favoriete Paris Baguette een vestiging. Daar gaan we maar eens ons echte ontbijt zoeken. Maar wat een toeval, we lopen hier Majkel’s collega Joost tegen het lijf. Hij werkt een jaar in Zuid-Korea en heeft een paar weken verlof. We delen wat ervaringen uit en gaan weer onze eigen weg.

Na nog een uurtje te hebben geslapen in ons hotel, checken we uit en nemen we de bus naar de Manjanggul Lava Tubes. Een reisje van ruim een uur met de bus en het laatste stukje doen we met een taxi. Bij de ticketkiosk van de grot kunnen we weer onze koffers stallen. Voor ₩2.000 kopen we een entreekaartje.

De Manjanggul Lava Tubes is één van de ‘Nieuwe 7 wonderen van de natuur‘. Sowieso is het hele eiland Jeju beschermd door een UNESCO World Heritage status.

Een lava tube (koker) ontstaat wanneer de bovenste laag lava stolt terwijl daaronder de lava nog stroomt. De lava tube van Manjanggul is gigantisch. Hij is 13 kilometer lang, waarvan 1 km te bezoeken, en een meter of 10 breed en hoog. Je kunt heel goed verschillen zien in de hoeveelheid lava die er door de tijden heen heeft gestroomd door de tunnel. Indrukwekkend en zeker een bezoek waard op Jeju eiland.

De Manjanggul lava tunnel

Een 7 meter hoge lava statagmiet

Een 7 meter hoge lava stalagmiet

Kimbap (soort sushi) eten als lunch bij Manjanggul Lava Tubes

We reizen na de Manjanggul lavatunnel bezocht te hebben weer terug richting de Intercity Bus Terminal in Jeju stad. Daar stallen we onze koffers een paar uur voor ₩3.000 in een kluisje en lopen nog even een rondje door de stad. Dit blijkt echter niet een bepaald interessant deel van de stad.

Vanaf de Intercity Bus Terminal kunnen we met de bus naar het vliegveld. We gaan namelijk vliegend weer terug naar het vasteland. We vliegen vanavond vanaf Jeju met Asiana Airlines naar Jinju voor het Namgang Yudeung (Lantern) Festival.

Dag 12: Jeju onderwater met duikboot
Dag 14: Jinju Lantern Festival