De wekker stond voor vandaag een uurtje later ingeprogrammeerd. We zijn gisteren tot laat in de nacht bezig geweest met het bepalen van de route voor de volgende dag. We willen naar Songnisan National Park. Dat ligt echter op 4 uur rijden met de bus. Volgens Google Maps dan. Na wat checken of dit allemaal wel klopt en of er geen snellere verbinding mogelijk is, besluiten we het gewoon maar te gaan doen.

Met Google Maps kun je in Zuid-Korea goed openbaar vervoer routes plannen. Het is niet mogelijk om loop- of autoroutes te plannen. Dit komt door wetgeving in Zuid-Korea. Het is bedrijven niet toegestaan om routeplanning aan te bieden als de kaartgegevens niet in Zuid-Korea gehost wordt.

Maar voordat we vertrekken, gaan we eerst de stad in, naar Paldalmun, de oorspronkelijk zuidelijke ingang van de stadsmuur. Langs de weg er naartoe zien we nog een typisch Nederlands restaurant. Je zou maar ineens trek krijgen in oliebollen. We moeten nog ontbijten, maar deze slaan we toch even over.

Oliebollen in Suwon

We ontbijten bij de Paris Baguette, een van de weinige plaatsen waar je brood kunt kopen. Terwijl we onze broodjes opeten in de Paris Baguette, hebben we uitzicht op Paldalmun. De gate ligt er schitterend bij in de zon.

Paldalmun

Een paar straten verder ligt het UNESCO beschermde Hwaseong Haenggung Fort. Klokslag 11:00 horen we een paar luide slagen op de trom. Het blijkt men een voorstelling geeft van een traditionele vechtkunst:

Na ₩1.500 p.p. afgerekend te hebben, kunnen we het fort bezoeken…

Hwaseong Haenggung Fort

Kijk hier voor een 360 foto: Hwaseong Haenggung Fort

Bovenaanzicht Hwaseong Haenggung Fort

Rond het fort staat een enorm groot ommuurd gebied, we lopen hier van de Jangamun ingang terug langs/over de muur richting ons hotel. Een schitterende wandeling!

Hwaseong Fort Muur

Rond 15:00 beginnen we aan ons eerste experiment met busvervoer. Dat ziet er ongeveer zo uit:

Google Maps OV plannen in Zuid-Korea

Het eerste stuk naar Osan is een makkie met de Citypass+ kaart die we ook gebruikt hebben in Seoul. In Osan moeten we overstappen naar Cheongju. We laten bij de balie onze Citypass+ zien, een pas die zo makkelijk is omdat hij op zo veel plaatsen in het land geaccepteerd wordt. We vragen of we deze ook kunnen gebruiken voor deze rit. Maar dat blijkt niet het geval. We moeten een los kaartje kopen. Met handen en voetenwerk en een beetje hulp van een Chinese toerist is het gelukt, om 15:50 gaat onze bus naar Cheongju.

In Cheongju wacht ons eenzelfde ritueel. Maar het valt mee, we konden onszelf hier in het Engels verstaanbaar maken en de bus staat ook al klaar.

Dankzij de zware voet van onze chauffeur, kwamen we rond 19:00 aan in Songnisan-myeon. Voor deze plaats zijn we in Nederland al flink aan het zoeken geweest op hotel sites om een hotel te vinden. Maar geen van de grote sites als Booking en Trivago boden hier ook maar 1 hotel aan. De websites van vijf hotels die we gevonden hadden via de website van Visit Korea bestonden niet meer, hadden een niet werkend mailadres op de site staan of maakten gebruik van een contactformulier dat niet werkte. Het zou dus spannend worden of we een slaapplaats zouden kunnen vinden in deze plaats. Terug naar een grotere plaats als het niet zou lukken, was geen optie meer. De laatste bus was al vertrokken.

In de eerste straat die we inliepen zagen we zoveel restaurantjes dat de hotels wel zeker zouden moeten gaan volgen. We hebben nog geen 50 meter gelopen en we zien een oudere vrouw gebaren maken naar ons. Met haar handen plat tegen haar gezicht, maakt ze een slaap-gebaar. Onze natuurlijke reactie is om daar geen aandacht aan te geven. Maar toen ze ‘minbak’ zei, ging er een belletje rinkelen. Dat stond nog op ons to-do lijstje! Majkel loopt met haar mee om eerst een kijkje te nemen hoe de accommodatie er uit ziet, terwijl ik beneden wacht met de koffers. De uitkomst; we doen het 🙂 Voor ₩30.000 slapen we een nachtje in deze minbak.

Onze 'minbak' in Songnisan-myeon

Onze ‘minbak’ in Songnisan-myeon

Hier slapen wij vannacht. Welterusten!

Dag 5: Everland
Dag 7: Beopjusa en Songnisan National Park