Vandaag gaan we naar het Hahoe Folk Village bij Andong. Dit dorp is een van de twee historische dorpen die beschermd zijn en op de UNESCO Wereld Erfgoed Lijst staan.

Vanuit Daegu pakken we de bus naar Andong Bus Terminal, waar we overstappen op bus 46 naar het Hahoe Folk Village.

Koreaanse rijstvelden direct buiten het Hahoe Folk Village

Vanaf het informatiecentrum bij het Andong Mask Museum en diverse restaurants, rijdt een pendelbusje naar de ingang van Hahoe Folk Village. Het is slechts een kilometer en je zou denken dat het overdreven is om dan met de pendel te gaan, maar bij 10% stijging en met je rolkoffers nog bij je is dat toch wel prettig. We zijn van plan om een Hanokstay te doen. Dat betekent dat je bij de mensen thuis een kamertje kunt huren. Bij de informatiebalie, waar men prima Engels sprak, hadden we twee opties doorgekregen van Hanokstays waar je ookmaaltijden worden verzorgd. Toen we de eerste Hanokstay gevonden hadden, konden we niemand vinden om een kamer te regelen. We hebben de koffers maar om een hoekje gezet en zijn een wandeling gaan maken door het plaatsje.
Hahoe Village wordt vertaald als Dorp omgeven door water en deze naam heeft het te danken aan de Nakdong rivier. Deze rivier loopt om heel het dorp.

Nakdong rivier

Hahoe Village is de thuishaven van afstammelingen van de Ryu clan van Pungsan. Het is de geboorteplaats van geleerden van de Joseon Periode zoals Gyeomam Ryu Un-Ryong en Seoae Ryu Seong-Ryong.

Niet alleen wij, maar ook Koningin Elizabeth bezocht op 21 april 1999 het dorp. Je vindt er verschillende kleine musea en verwijzingen naar de woonplaatsen van de Ryu clan, compleet met uitleg.

Hoewel het een aardig dorpje is om doorheen te lopen, valt het ons toch wat tegen. We hadden er meer van verwacht. Er ligt veel rommel bij de gebouwen, stroomaansluitingen zijn niet mooi weggewerkt en er is totaal niets te zien van het leven zoals het er vroeger aan toe ging. Misschien zijn we met verkeerde verwachtingen hier gekomen, dus geen bakker die ambachtelijk brood bakt of een boer die met de hand graan dorst (taferelen uit het openluchtmuseum bij Arnhem). We zien uberhaubt geen andere mensen dan toeristen rondlopen.

Huizen van vroeger in Hahoe Folk Village

Goryeo Hotel

Omdat we het dorp eigenlijk al wel gezien hebben en het zo doods is, komt het wel goed uit dat we niemand konden vinden bij de Hanokstay. We besluiten maar gewoon naar de grote stad te gaan en pakken bus 46 terug naar Andong. We stappen uit bij het treinstation en lopen het eerste de beste Love Hotel binnen. Voor ₩60.000 slapen we een nachtje in Goryeo Hotel.

We houden het vandaag traditioneel.

Op de Andong Traditional Market gaan we voor de Andong Jjim-Dalk. Dit is een stoofpotje van kip en groenten, gemarineerd in een saus op soyabasis met diverse kruiden. Voor ₩25.000 hebben we een ruim uitgemeten schaal voor z’n tweetjes. Zo ingeburgerd als we zijn, kluiven we de kip af met stokjes en uiteraard drinken we het met soju 🙂 De cola kregen we van het huis, waarschijnlijk omdat ze dachten dat het voor ons te ‘hot hot spicy’ zou zijn, maar ook daar zijn we aan gewend.

Voldaan van de indrukken gaan we plannen maken voor de volgende dag. Het zou zomaar eens kunnen zijn dat we iets heel moois gaan zien 😉

Dag 16: Daegu, Haeinsa tempel en Tripitaka Koreana
Dag 18: Guinsa templestay