Vandaag hebben we een redelijk langs rit voor de boeg naar John Day. Hier gaan we morgen de drie highlights van John Day Fossil beds National Monument bezoeken. Maar zover is het nog niet. Na een wat wafels, bagels en koffie bij Super8 gaan we even langs de WinCo tegenover ons motel voor verse broodjes.

De eerste sightseeing wordt Shoshone Falls, de “Niagara of the West” zoals men dat hier zo mooi weet te verkopen. We hadden gisteren al geprobeerd om deze waterval te vinden, maar waren zo slim geweest on het plaatsje Shoshone in te programmeren in plaats van Shoshone als naam van de waterval. Dat was dus een uurtje rijden voor niets… kan gebeuren 🙂 De juiste locatie blijkt 5 kilometer van het hotel te liggen, in de Snake River Canyon – de kloof aan de rand van de stad.

Vanuit een parkje waar je voor een paar dollar toegang toe krijgt, heb je verschillende uitkijkpunten. De watervallen zijn indrukwekkend en we zien een dubbele regenboog door de stand van de zon. Na even te genieten van het uitzicht, gaan we rijden richting John Day.

Met onze nieuwe Nissan Altima rijden door Malheur National Forrest

Gisteren moesten we onze auto inwisselen voor een andere vanwege onderhoud aan de banden. We kregen toen een Chevrolet Captiva, maar die reed toch beduidend minder lekker dan onze 2,5 liter Nissan Altima. Aangezien AVIS aangaf dat we in een grotere plaats eventueel de auto weer zouden kunnen inwisselen voor een andere als deze niet beviel, stopten we bij het vliegveld in Boise. In eerste instantie was er geen Altima meer beschikbaar maar na een belletje van de baliemedewerkster, vonden ze er toch nog eentje. We rijden nu dus weer in dezelfde auto die we in eerste instantie hadden gekregen, heerlijk!

Oud gebouwtje in Oregon

Halverwege de route hebben we de staatsgrens met Oregon overgestoken, de 6e staat deze vakantie. Bij deze grens hebben we in een parkje onze broodjes gegeten, gratis koffie gekregen bij het visitor center en verschillende foldertjes en kaarten van de staat verzameld. Het was nog steeds een uur of 2 rijden vanaf hier. Deze route ging over langgerekte heuvels met alleen lage begroeiing en bijna geen verkeer, afslagen of plaatsen onderweg. Al snel staken we een tijdzone over en inmiddels is het hier 9 uur vroeger dan in Nederland. Een stukje voor John Day ging het landschap over in bergachtig met veel bomen en dat is ook de omgeving waar we nu in zitten bij John Day.

Inmiddels zijn we aangekomen bij het Best Western Hotel en hebben we alvast wat huiswerk gedaan voor morgen. Dat wordt weer een lange dag, maar met mooie bezienswaardigheden!

Dag 11: Hagerman Fossil Beds National Monument
Dag 13: John Day Fossil Beds National Monument