De dag begint vandaag regenachtig in John Day Fossil Beds National Monument. Het is slechts een graad of 8 als we uit bed komen. We beginnen met een ontbijtje bij ons Best Western hotel. We zijn de eersten van vandaag, waarschijnlijk omdat we al 6:45 gedoucht en gekleed zijn. We hebben een lange rit voor de boeg vandaag, onderweg naar onze volgende bestemming.

Uitkijkpunt onderweg richting Sheep Rock Unit

Eenmaal de huurauto volgeladen rijden we de plaats John Day uit richting John Day Fossil Beds National Monument. Dit “nationaal monument” bestaat uit drie onderdelen; Sheep Rock Unit, Painted Hills Unit en Clarno Unit. Het is ongeveer een uur rijden naar de eerstgenoemde. De Clarno Unit besluiten we niet te bezoeken omdat we dan bijna 2 uur extra in de huurauto moeten zitten en dat wordt wat te veel van het goede.

Sheep Rock Unit

Bloem bij Painted Hills

We hebben flink de vaart erin om snel bij de eerste stop aan te komen. Totdat… er zwaailichten in de achteruitkijkspiegel te zien zijn. Dat is geen goed teken. we stoppen langs de kant van de weg en de agent komt naar ons toegelopen. Waarom we 76 mijl rijden i.p.v. 55. Eeh… nou dat is raar, dat hadden we helemaal niet in de gaten 😉 En, voegt de agent toe, het is verboden om open flessen drank in de huurauto bij je te hebben. Een 1,5 liter fles rose ligt half leeggedronken op de achterbank. We mogen deze verplaatsen naar de kofferbak en na wat uitleg over onze reis, komen we er vanan met een vriendelijke waarschuwing. We vervolgen onze weg met gepaste snelheid richting Sheep Rock Unit.

Bij de Sheep Rock Unit zien we de eerste tekenen van de in veel gekleurde lagen opgebouwde bergen. Maar de Painted Hills Unit is toch wel het meest indrukwekkend. Hier zijn de geel/goud en rood gekleurde lagen van de bergen heel scherp zichtbaar. van een afstand gezien, lijken het bijna bergen gekleurd grind. In werkelijkheid zijn het kleilagen die zijn ontstaan uit verschillende lagen vulkanisch as van 33 tot 40 miljoen jaar geleden. Vervolgens is de bodem omhoog geduwd, waardoor niet overal de bergen op dezelfde hoogte dezelfde kleur hebben.

Painted Hills Unit

Op Leaf Hill bij de Painted Hills Unit zijn resten van planten en dieren teruggevonden in form van fossielen. Deze berg ligt vol met fossielenresten, erg apart!

Bloomin' Union bij Outback Steakhouse

Bloomin’ Union bij Outback Steakhouse

Na diverse stops bij John Day Fossil Beds National Monument en een aantal korte wandelingen, gaan we verder richting onze volgende bestemming Bend. Hier overnachten we 2 nachten in Motel6. In Bend bezoeken we eerst de Bend Factory Stores Outlet Mall. Deze valt echter wat tegen; het is relatief klein en veel panden staan leeg. Even verderop gaan we naar Sears, Kohl’s, TJ-Maxx en Macy’s. We steunen de lokale economie zo goed als we kunnen en vieren onze aankopen bij Outback met een heerlijke Bloomin’ Union en een Steak & Shrimp.

Dag 12: Shoshone Falls en Oregon
Dag 14: Smith Rock en The Cove Palisades State Park